Meta-evaluatie geeft zicht op verander- en verbeterpotentie van opleidingen èn instelling
Een van de uit accreditatietrajecten voortvloeiende diensten die Hobéon aanbiedt, is het voor een instelling uitvoeren van een meta-evaluatie. Zo hebben wij dat bijvoorbeeld voor de Hogeschool van Amsterdam reeds tot tweemaal toe mogen doen: i) in 2010 een welhaast mega-evaluatie van alle accreditatie-trajecten en andere beoordelingen uit de periode 2004-2010 en ii) recent een iets beperktere evaluatie die de jaren 2011-2014 betrof.
Aanpak
In zo’n meta-evaluatie kunnen we de observaties naar aanleiding van bevindingen en beoordelingen uit de respectieve visitatierapporten plaatsen in het perspectief van de ambities van een onderwijsinstelling.
Het meta-evaluatierapport geeft dan zicht op de verander- en verbeterpotentie van de opleidingskwaliteit, gerelateerd aan door de opdrachtgever aangedragen thema’s.
Te denken valt dan aan thema’s als:
- de ambitie om alle opleidingen op een bepaalde standaard uit het NVAO Beoordelingskader een ‘goed’ te laten scoren;
- het kijken naar de invulling van internationalisering door de betreffende opleidingen;
- de wijze waarop onderwijs en onderzoek (wel/niet) vervlochten zijn;
- hoe structureel en divers de verbinding van de opleidingen met het werkveld is;
- de vraag of er sprake is van een sterke kwaliteitscultuur in de opleidingsteams;
- hoe de specifieke aandacht voor studenten met een functiebeperking vorm krijgt;
- de vraag of er sprake is van in de organisatie ingebedde kennisdeling tussen opleidingen in een faculteit/academie/cluster en tussen die organisatie-eenheden onderling, enz. enz.
Het is uiteraard aan de instelling zelf om thema’s te benoemen die zij van belang acht om expliciet te laten analyseren en onder de aandacht te brengen.
Bovendien maakt een meta-evaluatie vrijwel altijd melding van ‘good and best practices’ die het waard zijn om binnen de organisatie breed te delen om zo kennis te delen en er beter van te worden.
Rapportage
In de aanbevelingen geeft het meta-evaluatierapport ook zicht op de wijze waarop -en waar mogelijk op welke termijn- de gestelde doelen binnen het bereik van de opleidingen en/of de faculteiten/instelling liggen.
Dus welbeschouwd gaat het dan om de vraag of de ambities (vaak verwoord in een instellingsplan of meerjarenbeleidsplan) waargemaakt worden en hoe de instelling visie en strategische beleidskeuzes verder invulling, focus en prioriteitsstelling kan geven.
Effect
In het geval van de Hogeschool van Amsterdam heeft de instelling het rapport met de aanbevelingen als betekenisvol document gedeeld door middel van het breed verspreiden binnen de hogeschool van een brief van de rector, onder meer expliciet gericht aan specifieke stakeholders zoals opleidingscommissies, medezeggenschapsraden, examencommissies, lectoren, Onderwijsraad en Onderzoeksraad. De rector besluit zijn brief met de volgende passage: “Graag nodig ik u uit om als nieuwsgierige professional, kennis te nemen van dit rapport om onderling de dialoog aan te gaan over de constateringen en aanbevelingen. Dergelijke momenten van reflectie passen volgens mij uitmuntend in de cultuur van de lerende organisatie die wij willen zijn.” Een mooi resultaat kortom voor zowel opdrachtgever als opdrachtnemer.
Interesse?
Wilt u een verkennend gesprek voeren over de mogelijkheden voor een meta-evaluatie bij uw instelling? Neemt u dan contact op met Willem van Raaijen, (w.vanraaijen@hobeon.nl) of met Wienke Blomen, (w.blomen@hobeon.nl) of bel naar 070 30 66 800.