WORKSHOP
‘De Bestuurlijke Kaart'
Het belang van een goed zicht op de positionering van de examencommissies in termen van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden is van belang voor het algemeen goed functioneren van examencommissies.
Examencommissies bevinden zich in een voortdurend veranderend speelveld waarin ontwikkelingen zoals generatieve AI, maar ook soms ingrijpende en gewenste veranderingen in het curriculum (denk aan flexibilisering en programmatisch toetsen) de aandacht vragen.
In tijden waarin de verwachtingen ten aanzien van de borging van de toetsing vanuit extern toezicht en accreditatie onverminderd hoog zijn en er veel spelers op het veld van de opleiding staan is van belang met elkaar een goede dialoog te voeren over verschillende spanningsvelden en de vraag of de rolneming en rolverhoudingen juist zijn.
Wat
De workshop ‘De Bestuurlijke Kaart’ biedt een mogelijkheid om met relevante stakeholders in de opleiding of instelling op actieve wijze van gedachten te wisselen op de volgende thema’s:
- Positie examencommissie in het veld met andere ‘spelers’ (management, opleidingscommissie, examinatoren) en bestuurlijke (her)inrichting examencommissies; zoals het werken met subcommissies of kamers, de inrichting van het reglement, verhoudingen tussen commissies/kamers en de examencommissie.
- Verhouding centraal en decentraal; welke rol en functie hebben richtlijnen en formats vanuit de centrale lijn en wat betekent dat voor de positie van afzonderlijke examencommissies?
- Voorwaarden voor goed functioneren; wat heeft de examencommissie nodig in tijd, middelen ondersteuning om goed te kunnen functioneren? Welke processen en taakopvattingen zijn van essentieel belang? Wat zijn de ervaringen en valt te leren van andere opleidingen of instellingen?
Communicatie- en relatiemanagement tussen betrokkenen (management, examencommissie, examinatoren) en hoe stem je met elkaar af bij verschillend beleid of verschil van inzicht? Hoe zorg je voor onderling vertrouwen en een bestendige, constructieve dialoog?
Opbrengst
De workshop kan, afhankelijk van de gewenste verdieping of omvang van het aantal deelnemers, een dagdeel of dag beslaan. Opbrengst en doel is enerzijds een gecomprimeerd, actueel inzicht verschaffen aan deelnemers over eigen positie van examencommissie ten opzichte van anderen in de opleiding, in relatie tot de wettelijke taken en kaders van de instelling en anderzijds inzicht in mogelijke aanpakken hoe om te gaan met verschillende dilemma’s bij het feitelijk functioneren rond thema’s die van belang zijn voor de opleiding. Het gaat daarbij om leerdoelen die zich concentreren op rolbesef (weten en geïnformeerd zijn wat ieders taken en verantwoordelijkheden zijn), rolneming (doen wat is afgesproken, communicatie en cultuur) en bevorderen van kwaliteitscultuur (voortdurende reflectie op eigen handelen, wat gaat goed, wat kan beter).
De sessie kent de volgende onderdelen. Na een korte uiteenzetting van het externe ‘speelveld’ (wettelijk kader) gaan deelnemers in groepen zelf aan de slag met de opdracht ‘bestuurlijke kaart’. Tijdens deze opdracht brengt men de verschillende stakeholders in kaart en geeft betekenis aan de positie van de stakeholders. Na inventarisatie volgt plenaire bespreking; welke beelden heeft men over de eigen positie? Zijn rollen en posities goed gedefinieerd? Waar is overlap? Welke rol kiezen examencommissie(leden)? Bij welke casus ontstaan/ontstonden spanningen? Wat is hiervan geleerd? Wat is er nodig in structuur, cultuur en facilitering om ‘het spel’ goed te laten verlopen? Aan de hand van stellingen en casus vanuit de opleiding worden bruikbare aanpakken in beeld gebracht.
De workshop is ingericht om met eigen casuïstiek aan de slag te gaan en het programma kan op maat worden gemaakt. We brengen onze kennis in vanuit ervaringen bij andere instellingen en onderzoek naar het functioneren van examencommissies.
Voor wie?
De training is bedoeld voor leden van examencommissies in het hbo en wo, opleidingsmanagement, opleidingscommissies, leden van toetscommissies en andere betrokkenen bij de organisatie van het onderwijs en de toetsing/examinering (zoals kwaliteitszorgmedewerkers) .
De experts
Prof. mr. Pieter Huisman, onderwijsjurist en tevens bijzonder hoogleraar Onderwijsrecht aan de Tilburg University in samenwerking en onderwijskundige Roel van Krieken MSc.
Kosten
De investering voor deze training zijn op maat en op aanvraag.
InCompany
Deze training organiseren wij InCompany met maatvoering op specifieke vragen of casussen.
Vragen?
Heb je vragen over de training mail dan met communicatie@hobeon.com